Kotimainen tuote luo työpaikkoja Suomeen

Ostosvalinnoillamme voimme vaikuttaa suoraan lähiympäristöömme. Jos jokainen suomalainen käyttäisi 10 euroa kuussa lisää suomalaisiin tuotteisiin tai palveluihin, kasvaisi työllisyys 10 000 vuosityöpaikan verran.

– Kotimainen kulutus työllistää, ylläpitää yritysten työllistämismahdollisuuksia ja generoi verotuloja, sanoo Suomalaisen Työn Liiton toimitusjohtaja Tero Lausala.

Kotimaisen tuotteen kohdalla on helpompaa varmistua siitä, että tuote on tehty ihmisoikeuksia ja ympäristöä kunnioittaen.

– Kotimaisen tuotteen hiilijalanjälki on usein tuontituotetta pienempi ja johtuen Suomen tiukasta lainsäädännöstä esimerkiksi työolosuhteita ja vaikkapa kemikaalien käyttöä koskien, on tuote usein lähtökohtaisesti eettisempi ja kestävämpi valinta kuin kaukomailla valmistettu vastaava.

Kotimaisuus on vahvassa nosteessa

Kotimaisten tuotteiden merkitys on ollut vahvassa kasvussa erityisesti viimeisen kolmen vuoden ajan. Tämä on globaali megatrendi, joka näkyy Suomen ohella muuallakin.

– Nyt halutaan ostaa läheltä ja ymmärretään, että omilla valinnoilla on vaikutusta. Kun viisi vuotta sitten puolet kuluttajista sanoi valitsevansa kotimaisen tuotteen vastaavan ulkomaisen tilalle, tekee tämän valinnan nyt yli 80 %. Asenne on muuttunut todella paljon, Lausala toteaa.

Omien ostosten kotimaisuusastetta voi lisätä varmistumalla siitä, että ostos todella on kotimainen.

– Tuotteesta kannattaa etsiä valvottua ja verifioitua alkuperämerkkiä, kuten Avainlippua tai Sirkkalehteä. Pelkkä Suomen lippu ei takaa mitään.

Vastuullinen kuluttaja osaa vaatia

Kuluttajat ovat Lausalan mukaan oppineet kiitettävällä tavalla vaatimaan tietoa siitä, mistä tuote on tehty ja mistä se tulee.

– Kotimaisuutta pidetään tärkeänä erityisesti ruuan osalta. Myös matkailu, majoitus ja ravintolapalveluiden kotimaisuus arvostetaan korkealle sijalle. Palveluiden kohdalla halutaan tietää, kuka yrityksen omistaa ja mihin tuotot jäävät. Vahvimmin tämä näkyy terveys- ja hoivapalveluissa, joissa suomalaisomisteisuus on positiivinen tapa erottua.

Lausala kuvailee vaatesektorin kiinnostavan nyt kuluttajia paljon.

– Erityisesti kotimainen lastenvaatevalmistus on kokenut renesanssin. Suomalaisuus on valtavassa nosteessa. On jopa uusia brändejä, joiden valmistus tapahtuu kotimaassa. Lapsiin liittyen vaatimukset kotimaisuudesta, vastuullisuudesta ja korkeasta laadusta korostuvat, sanoo Lausala.

Työ on murroksessa Suomessakin ja se, mille aloille työtä syntyy, muuttuu. Lausala kannustaakin suosimaan kotimaista hieman laajemmalla katsantokannalla.

– On tärkeää ostaa Suomessa valmistettuja tuotteita. Kotimaista voi suosia kuitenkin myös ostamalla kotimaisia palveluita, joiden työllisyysvaikutus on erittäin suuri. Omaa joko tai -asennetta voi haastaa miettimällä, että esimerkiksi suuret tekstiiliyritykset työllistävät nyt suunnittelijoita sekä markkinointi- ja viestintäasiantuntijoita siinä missä ompelijoita ennen. Immateriaalityö onkin erittäin tärkeä osa työllisyysvaikutusta, Lausala päättää.

,