Anne Kukkohovi: Vastuullisuus alkaa arjen kulutusvalinnoista

Vastuullinen kuluttaminen alkaa pienistä arjen valinnoista, joita jokainen ostoksilla käydessään tekee.

Kauneusalan yrittäjä Anne Kukkohovi kannustaa muuttamaan kulutustottumuksia vastuulliseen suuntaan pienin askelin.

– Kaikkea ei tarvitse muuttaa heti. Aloita pienesti, vaikkapa valitsemalla ekologinen pesuaine. Jos jokainen suomalainen tekisi niin, rakas Itämeremme kiittäisi, sanoo Kukkohovi.

Vastuullisten kulutusvalintojen nivoutuessa osaksi arkipäivää voi muutosta viedä eteenpäin vaikkapa ostamalla luomuruokia ja kierrättämällä vaatteita, sen mukaan mikä kenellekin on mahdollista.

– Pienikin muutos on iso ja arvokas. Huonoa omaatuntoa ei tarvitse tuntea, vaikkei pystyisi muuttamaan kaikkia valintojaan, Kukkohovi toteaa.

Spontaani mutta eettinen kuluttaja

Kukkohovi kuvailee itseään spontaaniksi, vaikkakin järkeväksi kuluttajaksi, joka harvoin ostaa mitään sellaista, mille ei ole todellista tarvetta. Hän innostuu tuotteista, jotka ovat rohkeita ja innovatiivisia, eli poikkeavat valtavirrasta tavalla tai toisella.

– Ostaessani panostan laatuun, enkä osta krääsää. Esimerkiksi jouluna haluan mieluummin ostaa jotain oikeasti merkityksellistä läheiselle ihmiselle, sanoo Kukkohovi.

Kierrättämistä hän pitää itsestäänselvyytenä.

– Kierrättäminen on meidän sukupolvemme velvollisuus. Perheessämme se on itsestäänselvyys. Kierrätämme roskat, mutta myös muita tavaroita ja vaatteita, Kukkohovi sanoo.

Eettisyys on keskeistä Kukkohovin Supermood-yrityksen toiminnassa ja se määrittelee hänen ostokäyttäytymistään muutenkin.

– En ole pilkunviilaaja, mutta omat kulutusvalintani pyrin tekemään mahdollisimman vastuullisesti. Kaikki kodin pesuaineet ovat meillä luontoystävällisiä, suosin luomukosmetiikkaa, luomuruokaa ja Reilun kaupan tuotteita. Vaikka luomu on kalliimpaa, pyrin silti aina ostamaan luomuna kaiken sen minkä voin, Kukkohovi toteaa.

– Ulkomaisen tuotteen kohdalla haluan varmistua siitä, että se on tuotettu eettisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi vaatebrändi kertoo avoimesti arvoketjustaan. Toiminnan läpinäkyvyys on tärkeä arvo ja tulevaisuuden kuluttajat vaativat sitä, sanoo Kukkohovi.

Kotimaisuus tärkeä arvo

Suomalaisuuden Kukkohovi toteaa olevan mielenkiintoinen lisäarvo maailmalla.

– En nyt puhu iänikuisesta luonnosta tai koivunvisun vääntämisestä, vaan modernimmasta näkökulmasta. Suomi nähdään hieman outona ja tosikkona maana, jolla on äärimäisen hyvä maine. Yhteistyö jonkin ulkomaisen tunnetun brändin kanssa voisi nostaa suomalaisuuden hauskasti uuteen valoon, Kukkohovi pohtii.

Kotimaisuus on oman yrityskuvan rakentamisen puitteissa noussut entistä isompaan rooliin.

– Suomalaiset tekevät laatutuotteita, ovat täsmällisiä ja rehellisiä. Yrittäjänä minulle on tärkeää suosia kotimaisia yhteistyökumppaneita ja haluan olla mukana viemässä suomalaisia tuotteita maailmalle. Suomalaisuudessa arvostan artesaani- ja kädentaitoja kaiken kaikkiaan. Mikään ei ole hienompaa kuin itse tehdyt konvehdit tai vaikkapa sisustuselementit. Aitous on arvona tärkeä, sanoo Anne Kukkohovi.

,